Hur agerar du?
Under mina utbildningar använder jag dilemman som vi diskuterar i grupp. Det finns sällan något facit, utan olika sätt att resonera. Det viktigaste är att agera, som individ och som organisation.
Läs texterna nedan. Vad tycker du är rätt att göra? Och hur hanterar ni sådana här frågor i er organisation?
Blod är tjockare än vatten?
Du är företagsrådgivare på banken och en av dina kunder, Falleri AB, ett mindre bolag på orten kämpar med sin lönsamhet och det finns en stor risk för att bolaget går omkull.
På middag med din syster berättar hon att hennes man fått erbjudande om nytt spännande jobb hos Falleri AB och att han ska säga upp sig från sitt fasta jobb under nästa vecka.
Vilken är intressekonflikten och hur kan du hantera den?
Inkompetent IT-konsult
Ert bolag behöver hjälp att utveckla vissa delar av kundhanteringssystemet och anlitar därför en IT-konsult. Ganska snart visar det sig att konsulten inte håller måttet, mycket får göras om och hennes arbete orsakar avbrott i systemet flera gånger i veckan, vilket stör ditt arbete och gör dig frustrerad. Som lök på laxen får du höra rykten om att konsulten är ovanligt dyr.
Efter en tid förstår du att IT-konsulten är mycket god vän (kanske mer än så misstänker du) med en av bolagets styrelseledamöter och att hon fått uppdraget på rekommendation av ledamoten.
Vad gör du?
Träningstipset
Din mest vältränade kund Conny är inte bara aktiv på gymmet, utan även på nätet där han driver en blogg om fitness som du följer sporadiskt. Där har du sett att det både förekommer tips på bra träningsupplägg och diverse annonser som gör reklam för utländska kosttillskott.
En dag blir du kontaktad av er AML-ansvarige som talar om att ert transaktionsmonitoreringssystem gett larm på många Swish-inbetalningar följt av några avvikande utlandsbetalningar till forna öststater.
Kan det finnas något som du behöver utreda vidare med anledning av transaktionerna?